Mitä Pilates on?

Voimaa ja hahmotuskykyä

Kehon pienet tukilihakset työskentelevät tehokkaasti pilatestunnin aikana. Vahvistunut tukilihaksisto ja parantunut kyky hahmottaa oma keho luo edellytykset parempaan ryhtiin, optimaaliseen liikkeeseen ja yleiseen hyvinvointiin.

Jokaiselle sopivaa

Pilates sopii kaikille ikään, sukupuoleen ja kuntotasoon katsomatta, sillä harjoitteet on skaalattavissa yksilön mukaan. Pilateksessa pääset kehittymään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksia aivan kuten missä tahansa lajissa.

Tukena kaikessa liikkeessä

Pilates on tukitoimi kaikelle arjen tekemiselle. Työnteko, kotiaskareet ja urheilu sujuu paremmin pilateksen ollessa mukana matkassasi. Oheisharjoitteluna pilates on joka lajiin soveltuva ja erittäin tehokas, lihaksistoa tasapainottava treenimuoto.

Tuloksia säännöllisesti harjoiteltuna

Parhaimman hyödyn saat kun treenaat pilateksen parissa säännöllisesti, vähintään kerran viikossa. Tasapainoinen, linjattu ja vahvan tukilihaksiston omaava keho tuottaa paremmin voimaa ja liikkuu tehokkaasti ja vaivattomasti. Tuon kehon voit saavuttaa säännöllisellä ja pitkäjänteisellä pilatesharjoittelulla.

Ohjaajana olen kannustava ja luova

Sovellan klassisen pilateksen liikkeitä nykypäivän anatomisen ja biomekaanisen tietämyksen mukaisesti, ja tuon harjoitteluun vaikutteita myös muista lajeista. Oma kiinnostukseni on biomekaniikassa sekä optimaalisen asennon ja liikkeen opettamisessa.

Lisää minusta

Pilateksen monipuoliset hyödyt

Pilates-harjoittelulla on valtavasti hyötyjä, tässä niistä muutamia

Vahvistaa koko kehoasi

Vaikka pilateksessa on vahva painotus syvien vatsalihasten harjoittamisessa, on pilates todellisuudessa koko kehon treeniä. Tunnin aikana käyt jokaisen liikesuunnan läpi ja harjoitat koko lihaksistoa. Suuri osa liikkeistä perustuu oman kehonpainon käyttöön, mikä kehittää tehokkaasti myös kehon- ja liikkeenhallintaa.

Parantaa ryhtiäsi

Harjoitellessasi säännöllisesti pilatesta, parannat kehosi lihastasapainoa. Pilates parantaa kireiden lihasten liikkuvuutta ja vahvistaa heikkoja lihaksia. Tämän seurauksena lihaksisto tasapainottuu, lihasten toiminnallisuus paranee ja kehosi linjaantuu parempaan ryhtiin.

Turvallinen ja tehokas tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoidossa ja ehkäisyssä

Pilates vahvistaa kehon syviä tukilihaksia, joiden kunto vaikuttaa suoraan mm. selänterveyteen. Tutkimukset osoittavat, että säännöllisesti tehtynä pilates vähentää mm. alaselän kipua ja parantaa selän toiminnallisuutta (PMID:24984069).

Kehittää liikkuvuuttasi

Pilates vahvistaa heikkoja lihaksia ja parantaa kireiden lihasten liikkuvuutta. Kun liialliset kireyden poistuvat, paranee myös nivelten liikkuvuus. Pilateksessa ei tavoitella nivelten ääriasentoja, vaan kaikki liikkeet tehdään hallitusti lihasten tukivoimaa käyttäen. Pelkoa nivelten yliliikkuvuuden aiheutumisesta ei siis ole.

Pienentää loukkaantumisriskiä

Pilates kehittää mm. voimaa, lihaskestävyyttä, tasapainoa, kehonhallintaa ja -hahmotusta.
Kun hallitset kehosi asennon ja kehosi myös liikkeessä, on sanomattakin selvää että loukkaantumisriski pienenee. Lisäksi vahva tukilihaksisto suojaa mm. nivelvammoilta.

Voit harjoitella kotona

Pilates on siitä mukava laji, että sitä voit tehdä ilman mitään välineitä ja missä vain, myös matkoilla. Edes jumppa-alusta ei ole välttämätön, kunhan jotakin pehmustetta löytyy lattiatasossa tehtävien liikkeiden ajaksi (esim. matto).

Monipuolinen, yksilön tarpeisiin sovitettavissa

Pilateksessa on useita eri tasoja. Karkeasti puhutaan perus-, keski- ja jatkotasontunneista, mutta on olemassa myös välimuotoja em. tasoista. Käytännössä pilates on skaalattavissa täysin tarpeen mukaan, ottaen huomioon fyysiset ominaisuutesi ja tavoitteet.

Auttaa vammojen kuntoutuksessa

Loukkaantuminen aiheuttaa lähes aina muutoksia harjoitteluun ja saattaa jopa laittaa liikuntaharrastuksen kokonaan tauolle. Tuolloin vammasta kuntoutuminen on suurin toive ja hyvä kuntoutussuunnitelma kullan arvoinen. Kaikkein fundamentaalisimmat Pilates-liikkeet ovat erittäin toimivia monien vammojen kuntoutuksessa, sillä liikkeet tehdään hallitusti ja rauhassa, omaa kehoa kuunnellen. Fysioterapeutit ja lääkärit suosittelevatkin usein pilatesta kuntoutumisen tueksi.

Edistää hengitysterveyttä

Hengitys on elämän edellytys ja asia, johon jokaisen on hyvä kiinnittää huomiota. Hyvä hengitystekniikka vähentää kehon jännitystä, tukee suorituskykyä, parantaa äänenkäyttöä ja auttaa hyvän asennon ylläpitämisessä. Pilateksessa hengitys on yksi tärkeimmistä periaatteista. Pilateksen avulla opit hengittämään terveen tehokkaasti ja parannat keuhkokapasiteetin käyttöä.

Treenejä ja vinkkejä liikkumiseen

NordDynamics Instagramissa

Seuraa